De kleding die we dragen heeft een praktisch doel. Ze houden ons op zijn minst warm en comfortabel. Onze kleding wordt ook een deel van onze identiteit. Of we het nu leuk vinden of niet, wat we dragen geeft signalen af die mensen helpen een indruk van ons te vormen.
Er zijn veel manieren om naar mode te kijken. Maar is het een manier om de kloof tussen je innerlijke staat en je uiterlijke verschijning, een uitdrukking van je persoonlijkheid, te verkleinen?
Is het een visuele weergave van jouw cultuur of sociale groep of is je gevoel voor kleding niet meer dan het zich houden aan culturele normen? Fysieke verschijning is een soort taal, een subtiele communicatie.
Kleding als profiel
Kleding als manier om te vertellen wie je diep van binnen bent, want het maakt deel uit van het profiel van informatie dat een persoon over je heeft bij de eerste ontmoeting. Je brengt iets naar buiten, of je je er nu van bewust bent of niet.
De vraag die je jezelf moet stellen is of je je kleedt voor jezelf of voor anderen?
In de tegenwoordige mode draait het bij ontwerpers vaak meer om de beleving van de dragers dan ooit tevoren. De dragen wat je wil mentaliteit die uit de Scandinavische landen naar ons is over komen waaien heeft ook in ons land voor een frisse, nieuwe blik bij ontwerpers gezorgd.
Scandinavische mode
Zo is een Nederlands merk als By-Bar om serieus mee te doen met de grote Scandinavische merken. Waarschijnlijk komt dit mede door de gedeelde filosofie dat het gevoel van vrijheid en jezelf definiëren door middel van kleding een gedeelde passie is.
De chique nonchalance spat in ieder geval van de kledingstukken af, precies zoals je gewend bent van de Scandi mode. Je kunt overigens mode niet vastpinnen, omdat de goede ontwerpers altijd hun eigen touch mee weten te geven aan hun kleding. Het is de bedoeling dat jij als drager jezelf kunt uitdrukken met de ontworpen kleding.
Wanneer je niet op wil gaan in de massa, dan kun je Co Couture dragen, om maar één van de vele voorbeelden te noemen. Als je van de combinatie van veelkleurigheid en chic houdt.
Mode en bewustwording
Het mooie aan de tegenwoordige mode mentaliteit is dat je eigenlijk niet uit de toon kan vallen, behalve wanneer je kiest voor fast fashion. Er is wel een verschuiving naar duurzaamheid en milieu en arbeidsvriendelijk. Dit komt ook weer uit het Hoge Noorden.
De filosofie van de tegenwoordige mode is dan ook bewustwording. Het bewust zijn van jezelf en je kleding, maar ook bewustzijn van de omgeving en jezelf de vraag stellen hoe iets gemaakt wordt. Mode is altijd belangrijk geweest en vaak ook een uiting van sociaal bewustzijn. Nu is er het aspect van duurzaamheid bijgekomen.
Goede kleding van goede kwaliteit
De mode is geen tegenhanger van fast fashion, net zoals goed eten geen concurrentie is voor fast food. Het is eerder noodzaak om je stijlvol te kleden en je uit te drukken wie je bent, middels kleding. Als je het belangrijk vindt om je goed te voelen en er goed uit te zien, dan is deze nieuwe mode iets voor jou.